torsdag 7 juli 2016

Jag kan inte hålla mig

Efter Jimmie Åkessons uttalanden idag i Almedalen så har jag svårt att sitta still! Det kryper i hela kroppen och jag måste kommentera det på något vis, någonstans.

Jimmie Åkesson säger nämligen att han ska åka ut till förorterna och ha med sig folkdanslag för att minska utanförskapet. Skojar han eller?! Vad är det för Kalle Anka politik han bedriver? Och vad är det folket som röstar på honom egentligen hör honom säga?
Är det vilken dans jag dansar som avgör mitt utanförskap? Jaha! Men då faller allt på plats!
Då ligger jag jäkligt långt utanför det svenska samhället och de svenska värderingarna, jag med!
Här satt jag och trodde att det handlade om så bisarra saker som ekonomi, hälsa, utbildning eller så. Eller kanske att Sverige tydligt visar att vi nu ska ta avstånd från sånt som är främmande. Att vi inte tar ansvar för egna handlingar och beslut inom politiken osv. Nä men det här går från klarhet till klarhet!

Folkdansen är nyckeln till en sådan förändring. Ja, och det är jag som är tomtens farbror!

Sen måste jag tillägga. Det här med hans "fyndiga" kommentar angående polisens armband med texten "tafsa inte".
Åkesson sa att det bara är en sorts armband som hjälper mot sexualförbrytare och att det är handbojor.
Nej, Jimmie. För när det är dags för handbojorna på en sexualförbrytare så är det för sent. Någon har redan fått reda på att hens (oftast hennes) kropp är ett objekt som är ingenting värt. Den ingår i ett buffébord och man får ta så mycket man vill.
Det som behöver förändras är samhällets syn på kvinnan och hennes kropp och systemet som ska fälla gärningsmannen, inte offret.
Hur jäkla svårt ska det vara att ta sådana frågor på allvar? Istället för att skämta och tro att du har kommit på århundradets ljusaste idé. Du äcklar mig, Åkesson. Jag mår dåligt av att veta att du tyvärr vinner människors tillit genom att stå och raljera om saker du inte har en aning om.

/Maria 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar